Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
03.12.2008 12:35 - Обществото на пиячите в Банско
Автор: glarus Категория: Хоби   
Прочетен: 10896 Коментари: 18 Гласове:
0

Последна промяна: 03.12.2008 14:35

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg

В Банско почти на центъра има едно заведение "Елис".
 Известно е, че в града има 250 действащи механи, т. е толкова регистрирани и безброй други които са в частните къщи и си действат инкогнито.
Та почти всеки срещнат човек е или готвач или сервитьор.
Но тъй като  Банско си държи на  табиетите в готвенето , в механите има поне по 6 готвача.
 Та ако попаднете в това заведение в четвъртък след 24 часа може и да не намерите място...
По това време там се събира обществото на готвачите, но те по между си го наричат "обществото на пиячите". 
Не защото много се пие, а  защото "твърдо" се пие.
Попадне ли човек там може да научи толкова неща за готвенето - защото темата е такава, колкото от никъде другаде...
Макар, че градът се слави с уникалната си банска кухня, нито един местен в Банско не влиза в кръчма или заведение да оставя пари.
Всички са "пришълци" , както ги наричат те, повечето от тях да не кажа по - голяма част са от Северна България.
Само от Плевен готвачите и сервитьорите са към 500 и си правят другарски срещи.
Уникалната банска кухня съществува и до днес благодарение на северняците, които са я обогатили с познанията си в тази област.
Много голяма част от тях не са професионалисти има разни хора от компютърни специалисти до  моргаджии, които са  оставили неблагонадеждните си професии, хванали ножа и вилицата и заживели отгодини там.
Забележително е, че в механите, които са най - скъпи в България собствениците предпочитат сервитьори с опит над 10 и повече години.  
За готвачите  - важното е да могат  и да привнесат нещо ново в кухнята на механата, което други не предлагат.
За пълнокръвния живот на всяка механа, банскалий отдавна са разбрали , че клиента е на първо място - пред всички! Обидно е за тях, ако се осервира пълна, недокосната чиния и веднага се търси причината.
Най - реномираните механи са на Молера. Две на брой, а отскоро отвори и хотел с огромен ресторант - механа.
Имах честта да разговарям със собственика, който е наследник на известния род на Молеровата иконописна школа. 
Бих казала, че е човек с най - голям поглед, табиет и прецизност в работата за престижа на механите си. Най-известния готвач в тези механи е компютърен специалист от Плевен, който не е знаел да държи ножа, но след една почивка в Банско  решил  да заработи в една механа няколко дни да се изпробва. Сега вече 9 години го знае целия град, името му няма да произнеса тук, за да не прозвучи като реклама.
Чудел се  дали да си тръгне, когато изведнъж собственикът влязал в кухнята с една черна препаска , вързал му очите и  казал:
- Искам с вързани очи за два часа да ми сготвиш супа, като вчерашната. 
Човекът без да очаква се справил. Собственика опитал супата и казал: 
- Оставаш при мен, аз теб няма да те изпусна.
Собственикът на  престижните молерови механи плаща прекалено добре, наказва цялата смяна, като и реже от заплатите , ако  например някой от вечерта не е подготвил нещо за другия ден.
 Молера, както го наричат всички, когато има много клиенти, съблича костюма от 600лв. марка "Парушев", влиза в кухнята, надява бялата престилка и хваща ножа, и се подчинява на готвачите до сутринта.Това е голяма рядкост. Той каза:
 - Аз им вадя душите, но и те вадят моята,   понякога до сутринта. Най - голямата ми загуба струва колкото  едно "меню".
Само ако влезете в старата механа  "Молера" менюто, което ви се поднася е книга, голяма колкото библията  с дърворезба, обков с имитация на червени рубини.
Стойността  за изработката на едно такова меню е 800лв.
 Готвачът заразказва как първата седмица е  ходел все с порязани пръсти и нищо не е знаел да готви освен супи. Решил , че не може да се справи с тая работа, но Молера го харесал, че вкарал в кухнята за нула време някакъв практичен ред.
Преместил  се от няколко дни  в новата механа и старата си изгубила клиентите, защото разбрали, че не готви той.
По тази причина е "наказан" сутрин да готви от неговата супа в старата механа в голямо количество, от която пренасят в новата, за да се върнат клиентите.
- Не можеш да го разбереш това Банско,казва той - не можеш да  убедиш клиента, че супата е една и съща. Каквото и да му казваш, за него не е така. Е това се казва бански табиет!

Във механите в Банско, за разлика от други места в страната:
чинийте са винаги битови - по възможност от най - големите и могат да бъдат отрупани и пълни, но в никакъв случай с по - малко грамаж. 
Единствено в  Банско както за салатите, така и за специалитетие всичко се реже на едро, почти не се използват рендета.
Само в Банско  има само една подправка ( тя е смес от всичко що е подправки за готвене), от нея се слага почти във всичко  и всички и  казват  "Мирише". Друго име няма.
Банската кухня  е характерна и с употребата почти във всички специалитети на доматено пюре.
При приготвянето на банските специалитети се употребява много и различно месо, почти като китайското готвене.
Употребява се маргрин или масло при готвенето и почти никак олио.
Названията на   по - новите ястията е почти всичко "по бански", е има и "сладък пирински ориз".
Нещо много се разготвих... Но в заключение, ще ви кажа, че  уникалността на банската кухня е в бързото приготвяне на ястията на силен огън в момента, а може би и в хитрата подправка "мирише".
Задължително е сервитьорът да изнесе цвърцящо ястието на сач пред клиента, а да не кажа, че е желателно дори бялата си риза да нацапа - за която има изпрана и изгладена друга.На това се крепи бакшиша!
Особено от това се впечатляват англичаните и като им вземеш акъла плащат повече.
За сервитьорите  клиентите като  адвокати и лекари са "цървули", защото не пада нищо от тях.
В Банските механи, никой не седи на картофки и бира.
Механите нямат "случайни" клиенти.
Малък народ сме, малка държава, но толкова различни. Като си помисля  , имаме 7 хореографски области, в които се пее и играе различно, навсякъде готвят различно, 
но  Банско  си има специални табиети, които са си само техни.
Това го научих в "Елис", където се събират на чашка около стотина "пиячи", след свършване на смяната им в работещите до късно механи.






Тагове:   обществото,


Гласувай:
0



Следващ постинг
Предишен постинг

1. анонимен - Извинявай това от някоя банска б...
03.12.2008 13:01
Извинявай това от някоя банска брошура ли го прекопира или го пробваш първо тука преди да го пратиш на Молера?
Новата Молерова кръчма е една от тези с най-безумни цени, не сам в България, а в цял свят в които съм влизал. Обслужването в делничен ден, на обед беше повече от отвратително, а да не говорим, че се чувстваш като на коневръза в това огромно хале.
Между новата и старата кръчма няма почти нищо общо - нито в грамажите, нито във вкуса на салатите и специалитетите, нито в бързината на обслужването.
Обслужването. В Банко не са научили и май никога няма да нучат, че клиетна винаги е най-важен. Там винаги си "пришалец" и "си ми дошъл в къщата". Имам изключителната надежда, че тазгодишната криза ще ги трънсе всички банскалии - и местните с 5-те стаи на една баня, и строителите с 40 апартамента в 3 етажна постройка, и лифтаджиите с безкрайните опашки и безумните цени. Та белким им дойде малко акъла.
Ники
цитирай
2. princesss - Аз също не съм очарована от Молер...
03.12.2008 13:28
Аз също не съм очарована от Молеровата кръчма.
Особено много съм разочарована от безумните им цени и безумното им обслужване.За тези цени, които съм плащала там, трябваше хоро да ми играят, а не да ги чакам 20 мин. да ми донесат бутилка вино.
Банско не е това, което беше.Хората имат някакво необяснимо самочувствие и те карат да се чувстваш зле - сякаш им се натрапваш.И никак не осъзнават, че ако не сме ние "пришълците" те няма да имат какво да ядат.
цитирай
3. tera - И аз се разочаровах последния път
03.12.2008 13:46
от банските кръчми. Като бях миналата година, едва го познах Банско. Не бях ходила от две години, на улица "Пирин" са останали 2-3 от старите къщи. Ходихме в една кръчма с тераса горе, преди това като бях всеки ден обядвахме там. Този пък не само цените бяха безумни, ами и сервитьорът някакъв дългокос фукльо, който развяваше грива, не помня колко пъти дойде да ни пита "Това ли ще е?" и ни подкокоросваше агне да ни пече. Като му отказахме чак се ядоса. Ами заслужава ли бакшиш такъв елемент ?!? Неприятно изживяване като цяло. Скапа се горкото Банско и туй то. :)
цитирай
4. glarus - Eй, БРАВО НА ВСИЧКИ ДО ТУК!
03.12.2008 14:20
БУДНИ СТЕ! Истински ме радвате! Исках да ви провокирам!
Първоначалното заглавие на поста ми беше:
" В Банско нямат случайни клиенти", но реших , че вместо да правя статистика,
да ви разкажа за един разговор, които наистина става там между персонала на механите, който е от самата кухня.
Явно сте били случайни клиенти там!
Имате абсолютно право!
В прочутите механите на Банско печелят от дебеловрати бизнесмени, които се влачат през лятото от морето за една вечеря, по поръчка.
На тях им се сервират чак и морски дарове, и какви ли не префирции.
В механите в Банско англичаните ядат по веднъж на ден, или когато са много гладни, защото им е скъпо!
В старите механи на Банско мирише на мухал.
Бансксо си остава град, в който земята и механите са най - скъпи!
Молера знае само мириса на парите, но не и цялата история на рода си. Каза, че това не го чак толкова интересува.
Оня готвач, за който става дума в разказа ми е платил на останалите си колеги надницата за 2 дни да не ходят на работа , докато не повиши още повече заплатите им. Какво е станало по - натам с подробности не знам. Това е живата действителност.
Но докато има на кого да угаждат механите, говоря за хора от колуарите на властта и бизнесмени механите ще съществуват. И това е така, защото в България перачите на пари са там и в момента и по всяко време!
Приемам коментарите ви по тоя пост, като откровения, защото наистина темата е болезнена.
Банско е върха на сладоледа в последните години на бързото правене на пари в мътни води!
Не мога да гадая какво ще бъде след 10, 15 години, но в момента няма равно на себе си по цени !
И пак повтарям Банско не е за случайни клиенти! - така разсъждава и Молера и всички, които там правят бързи пари!


цитирай
5. princesss - За съжаление в Банско не знаят и дори ...
03.12.2008 14:33
За съжаление в Банско не знаят и дори идея си нямат как да обслужат и "неслучайните" си клиенти.
цитирай
6. glarus - Мисля, че и зависи, къде попадаш,
03.12.2008 14:43
твърдя, че има и много точно това правят.
Няма нищо по - гадно от печен бански старец на сач.
Но американците си падат по него.
И мога да кажа, че за чужденците Банско е екзотика и цените му едва ли са притеснителни.
Като се има в предвид, че през зимата те още повече нарастват, вероятно Банско ще си остане повече за тях.
Е ние поне можем да изгледаме стария черно - бял документален филм на Рангел Вълчанов в музея на Вапцаров само за 1 лв.
Поздрави!
цитирай
7. princesss - Аз говоря комплексно за обслужв...
03.12.2008 15:01
Аз говоря комплексно за обслужването.
За мен също цените не са притеснителни, но искам когато плащам като поп, да ме обслужват като поп.Не може да плащаш 700 лв. за хотелски апартамент и да не ти изхвърлят боклука.Не може и да плащаш 500 лв. сметка в кръчмата и да ти носят неща, които не са пореда си.Просто не може!То може, но в един момент няма да имат повече "будали" да им се връзват.
Аз лично в Банско повече не стъпвам - предпочитам Пампорово и Боровец, особено Боровец.
А за чужденците - не е тайна за никой,че в България идват да почиват възможно най-бедните туристи, да не кажа и по-силна дума.И не е тайна, че ние българите, харчим в пъти повече пари по почивки, отколкото чужденците.Те разчитат на Ол-инклузива и са до там!
Поздрави и на теб :))))
цитирай
8. glarus - princesss
03.12.2008 15:33
Ми много е просто наемаш си хотел за един ден и ако не ти хареса , се чупиш в друг, хотели бол и заведения. За Боровец съм съгласна с теб, там е по - различно и на мен ми харесва!
Благодаря за отзивите!
цитирай
9. bilingual - :)
03.12.2008 16:21
интересно. Не съм била в Елис, макар че прекарах цялата минала зима в Банско.
Аз лично много обичам Банско и съм доволна от обслужването. Механите са мнгоо добри. А извън Банско, в село Добринище има една страхотна механа "Македония" и бих я препоръчала. Заслужава си. Кухнята е много добра както и музиката на живо.

@ princesss - ако говориш за зимни (ски/сноуборд) почивки, all-inclusive не се предлага, защото туристите прекарват по голямата част от времето на пистите. Освен това има голяма разлика между зимните туристи и летните. Първите плащат много повече и са съвсем друг тип хора.

Поздрави.
цитирай
10. glarus - За Банско може да се пише много.
03.12.2008 16:52
Разбира се, че си има своя чар, има много и добри малки спретнати механи, в които собствениците се радват, че си се отбил, та дори и на едно кафе- те са зад църквата по ул. Неофит Рилски и по- нагоре и после като минеш по тях те поздравяват любезно с кимване на глава.
Може сега да ни изглежда всичко пошло около големите цени особено на земята там, но след време да бъде в тяхна полза.
Фрапантно място е спрямо други такива, но местното население, останало там някак си успява да запази от старите банскалий традиции, които никъде другаде не могат да се видят - сватбите им например.
Няма никога да забравя отговора на едно момиче в рецепцията на един хотел.
Тя каза буквално следното: Оти е нужно я да знам друг език, а чужденците да не учат нашию, оти не се научат да говорят като бансанлии. Разбира се запазих насмешката за себе си пред нея, но тя беше много уверена в това, че Банско требе да си е Банско. Работеше в луксозния френски хотел "Лион". Някак много борбено ми прозвуча, говореше за Банско като за център на света.
Този местен патриотизъм се чувства и в кръчмите там.
А входа на заведението, което не си видяла е отзад откъм пазара.
цитирай
11. alexooo - аз бях 2222
04.12.2008 11:55
аз бях 2222
цитирай
12. анонимен - Много е хубаво .......в Банско
05.12.2008 15:17
Но май го продадоха на шепа .....ци!
Там , както и на много други красиви места в България не може всеки да си позволи да почива дори :(((

Благодаря за постинга!
цитирай
13. glarus - Да доста
05.12.2008 16:41
са балъците навсякъде!
цитирай
14. bovari - Само нищо не споменаваш за музикалния фон;)
07.12.2008 17:39
Банските страци ако не чуеш в Банско, защо си ходил там? За едното ядене ли?;)
Поздрави,glarus!;)
цитирай
15. glarus - bovari
07.12.2008 19:17
Za tova trqbva specialen post za banskite tradici i obi4ai pesni i svatbi. Tova koeto spodelqm tuk za men si e kato da vleze6 v kuhnqta na kuhnite v Banasko - specifi4no e. Ako me poznava6e dobre 6te6e da znae6 4e sum ot tiq hora koito sa pulni s informaciq i priqteli ot vsqko mqsto ptez koeto sa preminali pove4e ot nujnata....
Pozdravi!
цитирай
16. анонимен - "Тодевата къща"
20.01.2009 12:01
01.01.2009
Направена резервация от обяд за 30 души. Отиваме в заведението към 19:30, разделят ни на две маси по 15 човека. Започваме да поръчваме.
1. Домашна лютеница - 5 лв.
2. Постни сърми - 10 лв. / три сърмички нюню /
3. Ребра на скара 10 лв. / 200 гр. /
4. Бански суджук на скара - 10 лв.
След 50 мин. чакане сервитьора носи ребра и суджук, малко преди да стигне масата ги изсипва на земята.
На вас оставям съмнението дали после не е донесъл същите.
След още 30 мин. идва и ми казва, че ребрата са свършили / в кръчмата има две ребра / явно.
В същотото време се храним с препечени филийки с лютеницата, която свърши.
Помолих персонала да повика управителя.
Идва някакъв с една пура, на който обяснявам ситуацията.
Гледа ме и ми казва ако има нещо ще оправим нещата ще ни компенсира, ако трябва ще намали нещо от сметката, ако смятаме че нищо не е наред дори да не платим. След като му казвам, че всичко което е в менюто или е свършило или свършва го моля да ми се махне от очите да ми даде сметката по най-бързия начин, да си платим и да си тръгваме.
Този ти ми собственик ми казва, цитирам :
"Ти на мен да се махна не можеш да ми кажеш, аз съм си в къщата - махай се ти"
Не го чаках повече, станахме 15 човека и си тръгнахме без да му платя.
После ревал на останалата част на компанията, които останаха там, искал да му платя 50 после 30 % бла бла бла, накарал мой приятел да ми звънне за да говори с мен.
Говори, заплашва, казах му че съм в "Молерите" на чардака да дойде да му платя или да прати някой.
Така и никои не дойде, защото знае, че ако беше дошъл можеше и шамарите да отнесе.
Както казва един мой приятел:
" Банско е една легенда"
цитирай
17. анонимен - Забравих да кажа кой съм.
20.01.2009 12:06
http://www.kacketa.snimka.bg/album.php?album_id=325701
Добре, че има хора като сем. Зайкови, които държат "Вертиго" и правят всичко за клиентите си.
Изполвам случая да им благодаря.
цитирай
18. анонимен - Мнение на руснаци за Банско
22.01.2009 22:07
http://www.rgbtour.ru/country/bulgaria/response/4568-10585.htm
Без коментар
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: glarus
Категория: Хоби
Прочетен: 3558321
Постинги: 84
Коментари: 1513
Гласове: 8851
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031